Blogg

Den perfekte frokost på senga

Har du lyst til å servere deg selv eller en du er glad i frokost på senga? Ved hjelp av noen enkle tips og triks kan du bidra til at morgenstund får gull i munn.

En god start på dagen

En god start på dagen trenger ikke å være en komplisert affære. Mange forbinder frokost på senga med merkedager som farsdag, morsdag og valentinsdag, men det er ingenting i veien for å fortsette tradisjonen resten av året også. Hva er vel hyggeligere enn å bli vekket av en god frokost og rykende varm kaffe på senga?

For å unngå å søle på madrassen bør du være nøye med hva som serveres. Det lønner seg for eksempel ikke å servere et måltid som må spises med kniv og gaffel, fordi man da kan komme til skade for å velte andre ting på brettet. Du bør heller ikke servere mat med mye saus eller dressing, som fort kan bli grisete.

Praktiske hjelpemidler

Alt man trenger for å servere frokost på senga er et brett, men det finnes også mange andre nyttige hjelpemidler som kan gjøre serveringen litt enklere. Til mange kontinentalsenger kan man for eksempel få kjøpt nattbord og brett som kan monteres direkte på sengen, og som gjør serveringen mer stabil. I tillegg kan et opphøyd frokostbrett gjøre selve spisingen litt enklere.

Kaffe kan serveres i en termoskopp for å unngå søl, og et glass med juice eller melk bør kun fylles halvveis. Ved å ta noen enkle forholdsregler slipper du å vaske overmadrassen hver gang du har spist frokost på sengen.

Dette bør stå på brettet

Frokosten bør bestå av fire elementer: Selve frokostretten, noe frukt eller grønt, et glass juice eller melk og en kopp kaffe eller te. Bruk det dere har i skapet og det dere liker. Det er ingenting i veien for å varme opp pizzarester fra dagen før, eller bare smøre en brødskive med favorittpålegget. Har du ekstra god tid en morgen kan du pynte brettet med friske blomster, og ønsker du å gjøre frokosten mer romantisk kan du strø roseblader på madrassen.

Oppskrift på frokostomelett

Omelett kan gjøres enkelt eller komplisert. Dette er en super rett å servere på sengen fordi det er enkelt å lage, enkelt å spise og kan spres på en skive brød. Her får du oppskriften på en frokostomelett som dekker alle kroppens næringsbehov etter en god natts søvn:

Til to porsjoner trenger du:

  • 4 egg
  • 4 ss vann
  • Salt, pepper og gressløk
  • 2 oppskårne sjampignoner
  • 4 skiver kokt skinke i strimler
  • En neve spinat
  • 4 cherrytomater i skiver

Slik gjør du:

  • Gjør klart fyllet først slik at alt er klart når du skal steke
  • Visp sammen egg, vann og krydder
  • Sett stekepannen på litt over middels varme, og gi den litt tid til å varme opp – den skal være så varm at smøret freser i pannen, uten å brunes
  • Hell i eggeblandingen og beveg røren fra ytterst til innerst med en slikkepott
  • Når røren har begynt å sette seg har du i fyllet, og lar det bli gjennomstekt
  • Tipp den ene halvdelen av omeletten over den andre – klar til servering!

Forfatter

Philip Vågan Philip Vågan

Del & Print