Blogg

Disse matvarene kan lindre og trigge hodepine

En hodepine kan være både smertefull og langvarig. Mange av oss sliter også med hyppig hodepine, uten å vite hvorfor. Faktisk lider 1 av 5 nordmenn av migrene eller sterke hodesmerter.

Årsaken til migrene og hodepine er individuell, og gjerne også sammensatt. Men visste du at kostholdet ditt kan være årsaken til at du får vondt i hodet? Særlig migrene kan trigges av spesielle matvarer. På samme måte er det også mange spesialister som mener man kan spise seg fri fra smertene.

Derfor får vi vondt i hodet

Hodepine kan komme i mange former: spenninger i nakken, trykk i tinningene og en dunkende smerte i bakhodet. Felles for dem er alle er at det gjør vondt.

Men har du lurt på hva som faktisk skjer oppe i hodet når smerten kommer snikende? Smerteimpulsene som kommer under en hodepine eller migrene kommer ikke direkte fra hjernevevet, da dette ikke har nerveceller som kan registrere smerte. I stedet er det plassert smerteledende nervetråder langs de store blodkarene i hjernen. Det er når disse nervetrådene aktiviseres at hodepinen kommer. Fra nervetrådene sendes det smerteinformasjon til hjernen – som vi opplever som hodepine.

Grunnen til at man kan føle smerte på ulike steder er fordi signalene følger hvordan blodkarene ligger plassert i hjernen. Samtidig er dette også grunnen til at man ikke kan plassere eksakt hvor smerten kommer fra. Stikker man seg derimot i fingeren kjenner man smerten på millimeteren.

Matvarer som kan trigge hodepine

Hodepine skyldes som regel én av to ting: genetisk disposisjon eller miljøfaktorer – eventuelt en god blanding. Enkelte av miljøtriggerne har man ikke kontroll over selv, slik som været, lys, kraftig lukt eller menstruasjonssyklus. Matvarer derimot kan vi kontrollere. Samtidig trenger ikke hodepinen utelukkende komme av noe du har spist, det kan være sammensatte årsaker til at hodepinen eller migrenen sniker seg innpå deg.

Grunnen til at matvarer kan utløse en hodepine er fordi de inneholder ulike substanser som aspartam, histamin og garvestoff. Disse er kjent for å kunne trigge hodepine og migrene. Dersom du mistenker at du reagerer på noe du spiser, bør du notere deg hvilke symptomer og hvilke matvarer det gjelder. Unngå dem for en periode, for så å innføre matvaren i kostholdet ditt igjen. Se om du opplever samme symptomer igjen.

Selv om det er vanskelig å definere helt konkrete ja- og nei-lister, da dette er individuelt, finnes det likevel noen matvarer som går igjen.

Mat som kan trigge hodepine:

Sjokolade, rødvin, koffein, MSG (monosodium glutamat, smaksforsterker i ferdigmat), aspartam, spekemat, lagret ost, nøtter, alkohol, iskrem, sitrusfrukter, ananas, bananer, rosiner, plommer, fiken på boks, avokado, løk, surkål samt noen typer gjærbakst.

Matvarer som kan lindre eller forebygge hodepine

Heldigvis kan det vi spiser også lindre smertene eller forebygge hodepine. Forskning viser at matvarer som blant annet er rik på magnesium, kalsium og fiber kan brukes til å kurere migrene. Mange mener også at riktig kosthold kan bidra til å forebygge anfall. Mat som gir liten blodsukkerstigning skal ha en forebyggende effekt på migrene. Dette kan være matvarer som fet fisk, kylling, ingefær, grønne grønnsaker, nøtter og fullkornsprodukter.

Matvarer som kan lindre eller forebygge hodepine:

Fisk og fiskeolje, tran, mat som gir liten blodsukkerbelastning (grønnsaker, belgfrukter, bær, de fleste frukter og hele gryn), olivenolje og ingefær.

Andre hjelpemidler

Det er ikke bare kostholdet som påvirker helsen vår. Ettersom hodepine og migrene ofte utløses av stress, er det viktig å holde seg i bevegelse. Mosjon bidrar til å redusere stress, og kan være en effektiv smertelindrer. Det finnes også en rekke reseptfrie smertestillende tabletter som kan lindre smertene for en kortere periode. Husk likevel at man skal være forsiktig med inntak av smertestillende. Følg pakningsvedlegget, og helst rådfør deg med en lege.

Selv om symptomene for hodepine og migrene ofte er de samme, kan årsakene være mange og sammensatte. Skulle du ha langvarige problemer med hodepine, er det viktig at du oppsøker fastlegen for å undersøke problemet og ulike årsaker nærmere. Selv om man kan unngå eventuelle triggere, kan man ikke kurere migrene. Her gjelder det i stedet å legge til rette for så sjeldne og milde anfall som mulig.

Forfatter

Kosmo Kosmo

Del & Print