Blogg

Lag din egen hyllebærsaft

Denne artikkelen inneholder annansørinnhold

Hyllebær er en supermat som er proppfull av viktige næringsstoffer og som brukes til å behandle blant annet mageproblemer. I tillegg har disse mørkerøde bærene en bittersøt smak som egner seg til saftlaging. Bærene høstes i starten av høsten i Norge, men i andre land kan denne innhøstingen variere. Hyllebær kan enkelt fryses ned, og saften kan lages av både blomsten og bærene. I tillegg kan hyllebærsaft gjøres om til vin eller brukes som basis for hyllebærsuppe eller hyllebærsaus.

Videre skal vi ta en titt på hvordan du kan lage hyllebærsaft selv. I denne oppskriften vil du trenge:

  • 500 g hyllebær
  • 2,5 dl vann (dette kan variere, så her bør du følge med)
  • 100-200 g sukker
  • 2-3 små røde epler eller
  • 100 g røde druer

Slik går du frem:

  1. Plukk eller skrap vekk grove stilker på bærene – de fine stilkene kan du la være på.
  2. Skjær epler eller druer i små biter (du kan gjerne bruke begge deler).
  3. Ha alt oppi en gryte og kok opp. Når det har kokt, kan du la det trekke på middels varme til bærene har fått “saftet seg”.
    Tips! Vil du ha saften ekstra sur, kan du putte et par sitronskiver oppi mens det koker.
  4. Sil saften – pass på at du kun får med deg saften og ingenting annet.
  5. Kok opp saften med ønsket mengde sukker (men her gjelder det å bruke nok dersom du planlegger å lagre saften – dette er nemlig konserveringsmiddelet), og la det småkoke til sukkeret har løst seg helt opp.
  6. Hell oppi steriliserte flasker. Du kan gjerne koke flaskene på forhånd for å drepe alle bakterier.
  7. Husk på å kjøle saften helt ned før du setter den i kjøleskapet!
  8. Voila – nyt et iskaldt glass med hyllebærsaft som vil gjøre godt for kropp og sjel.

PS! Det er viktig at du er nøye med hygienen gjennom hele prosessen – spesielt dersom du planlegger å lagre saften over en lengre periode.

Litt hyllebærfakta – derfor er disse bærene supermat

Lurer du på hvorfor du kan nyte denne deilige saften med god samvittighet? Disse bærene har blitt brukt i årevis til både matlaging og til styrking av immunforsvaret.

Dette er fordi hyllebær inneholder:

  • A-vitaminer – disse vitaminene vil bidra til en sunn øyehelse
  • E-vitaminer – disse vitaminene er viktige antioksidanter
  • C-vitamin, som også er et viktig antioksidant
  • Kalsium – dette er den viktigste byggesteinen i skjelettet
  • Kalium – som kan være bra for blodtrykket
  • Magnesium – et viktig mineral som er en kofaktor for mange enzymer
  • Fosfor – et viktig mineral for sterkt benvev og tenner
  • Lektiner – kan bidra til god tarmhelse og immunforsvar

Hyllebær har blitt konsumert i flere hundre år til å behandle mageproblemer, og i senere tid har vi sett at disse bærene kan ha en god effekter fordi de inneholder lektiner og antocyaner (sterke antioksidanter).

Lektiner er et planteprotein som har vist seg å ha fordelaktige effekter på mennesket immunforsvar. Reseptorer i tynntarmen binder seg til stoffer som er nyttige for immunforsvaret, og lektiner er blant disse nyttige stoffene. Hyllebær er proppfulle av disse nyttige proteinene, og kan derfor ha en gunstig effekt på blant annet magetrøbbel og andre sykdommer.

Nyt!

Forfatter

Kosmo Kosmo

Del & Print