Blogg

Mer futt i grillmaten

Oslo (NW): Grillfrelste nordmenn blir stadig mer vågale med krydder og marinade. I år kommer mange til å servere grillkjøtt med smak av appelsin, ingefær og mango.

-Ulf-Arvid Mejlænder

– Folk ser ut til å være mer eksperimentelle på utekjøkkenet enn innendørs. Årets grillnyheter tar hensyn til det, sier Nina Sundqvist, kommunikasjonsdirektør i Nortura.

Blant nyhetene fra Gilde denne sesongen er appelsinkrydret nakkefilet av svin, sitron- og ingefærkrydret nakkefilet og mango- og chilimarinert ytrefilet.

– Folk skal virkelig få boltre seg i nye smaker, sier Nina Sundqvist.

Hard konkurranse

Til sammen inneholder Gildes grillmeny 34 varianter av lam, storfe, svin og pølser. Åtte er nye i år.

– Vi satser ekstra mye på grill i år. Konkurransen på dette området er enda hardere, og enkelte butikkjeder satser sterkt på egne merker. Men det er Gildes varer som gjør folk flest til grillkonger, sier Nina Sundqvist.

De nærmeste ukene er det høysesong for grilling i Norge. Mai er toppmåneden.

– En klar tendens er at flere starter sesongen tidligere på våren. Fra nå og fram til sankthans er det full fart på utegrillen landet rundt, sier informasjonsleder Oda Christensen i Opplysningskontoret for kjøtt.

Folkefavorittene

Mer enn ni av ti nordmenn griller i løpet av sommeren. Drøyt 40 prosent griller mer enn åtte ganger. Om lag en fjerdepart av befolkningen er virkelige storgrillere og tilbereder maten på utekjøkkenet 15 ganger eller mer per år.

Til tross for et stort antall nye grillfristelser i butikkene, holder grillpølsene stand som folkefavoritt.

– I fjor sommer gikk det med 4260 tonn av Gildes grillpølser. I tillegg kom drøyt 700 tonn ostegrill og bacongrill, sier kjedesjef Lillian Prangerød i Gilde dagligvare.

Nest mest populært på grillen er marinert flintstek, fulgt av svin indrefilet.

– Gildes sommersalg av svin indrefilet er på drøyt 300 tonn. Rundt en tredjedel er urtemarinert, sier Lillian Prangerød.

Kategorier

Forfatter

Philip Vågan Philip Vågan

Del & Print