Blog

Bananer i lange baner !

Hvert år spiser vi nær 350 millioner bananer i Norge. Det tilsvarer 14 kilo, eller 77 bananer per person. Til sammenlikning spiser vi bare 11 kilo pølser.

av Marie S. Dyrén

Hvert år spiser vi nær 350 millioner bananer i Norge. Det tilsvarer 14 kilo, eller 77 bananer per person. Til sammenlikning spiser vi bare 11 kilo pølser.

Tallene er hentet fra rapporten “Utviklingen i norsk kosthold” som er utført av Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet.

– Banan er faktisk det mest spiste enkeltproduktet av frukt og grønnsaker. Vi spiser også veldig mye epler, men epler kommer i så mange ulike varianter. Alle bananer smaker derimot det samme, sier produktsjef for bananer, Jan Henriksen i Bama.

Faktisk spiser vi nå like mye banan som ost, og høysesongen er på høstparten. – Noe som antakeligvis henger sammen med skolestart, sier Henriksen.

Ifølge rapporten spiser hver og en av oss 77 kilo frukt og bær hvert år, og bananer står for drøyt 18 prosent av denne summen. – Det mange ikke vet, er at bananen er aller sunnest når den blitt litt brunflekkete. Da har nemlig alle vitaminer og næringsstoffer trukket ut av skallet og inn i fruktkjøttet, sier han.

200 ganger rundt jorda
Den krumme frukten er en av verdens eldste dyrkede vekster, og kommer opprinnelig fra Sørøst-Asia. – Hvis vi legger dagens årsproduksjon av bananer ende mot ende, vil de rekke mer enn 200 ganger rundt jorden, forteller Henriksen. Av disse havner altså 64 millioner kilo på norsk jord.

Nordmenn, som tidligere sverget til hjemlig frukt som epler, plommer og pærer, ble introdusert for den tropiske bananen i 1905. – Forbruket har sakte men sikkert klatret oppover, og tok for alvor av midt på 80-tallet. De siste årene har konsumet vært relativt stabilt.

Hvis man kikker over landegrensene spiser våre danske naboer årlig 9 kilo per person. Vi nordmenn blir kun slått av svenskene som spiser hele 19 kilo hver i året.

Rene helsekuren
Den seneste undersøkelsen om bananens helsebringende egenskaper er gjort i India. Der konstaterte legene at to bananer om dagen i løpet av en uke senket høyt blodtrykk med ti prosent hos forsøkspersonene. Effekten skyldes antakelig bananens høye innehold av kalium.

– Uansett om man har problem med blodtrykket eller ikke, er bananen et godt mellommåltid. Den inneholder lite fett og mange viktige næringsstoffer som raskt tas opp i kroppen, sier Henriksen.

Her følger noen superenkle og utradisjonelle måter å spise banan på:

Snadderbanan: Frys banan i skiver og kjør dem raskt i food-prosessor sammen med sitron, mynte og friske urter. Dermed har du en hjemmelaget “bananis” på få minutter. Snadder for både barn og voksne.
Kokosbanan: Del bananen på langs og vend delene i egg. Etterpå legger du dem i kokos og steker dem raskt i en nøytral matolje. Gir sødme og smaker godt som tilbehør til kylling, koteletter eller annet lyst kjøtt.

Chillibanan: Finn fram honningkrukken og chillibøssen, og bland sammen i en bolle. Del så bananene i halvmåner på langs og smør på honningblandingen. Grill bananene i få minutter på 250 graders varme og server sammen med din favorittis og varme bringebær.
Bananboller: Fyll gjærbaksten med moset banan før du setter den til steking. Ekstra godt med litt kakao i pureen.
Andre småtips: Tilsett litt banan helt mot slutten når du lager gryteretter. Gir en god sødme og kontrast, eller bruk banan på brødskiven med en dash karri på toppen.

Categories

Author

Philip Vågan Avatar

Share