Blog

Matbutikk mot stress

Oslo (NW): Vi får stadig dårligere tid. Nå kommer en ny type matbutikker som tar konsekvensen av det. Tirsdag denne uken lanserer Hakon Gruppen et nytt ICA butikkonsept på det norske kolonialmarkedet.

Skrevet av: Kjell Magne Kaasa

– Vi lever i en tid der vi ikke lenger bare har den typiske A4-familien, men alle slags familieformer. Med delt barneansvar, overtidsarbeid og generelt stadig hurtigere tempo er det flere og flere som lurer på når de skal få tid til å handle og spise. Nå hjelper vi dem, sier prosjektansvarlig Göran Thörn i Hakon Gruppen.

Et komplett måltid nær deg

Thörn sier at den nye butikken representerer en helt ny tenkning for hvordan man lager en matbutikk.

– Tradisjonelt har ferskvarer vært plassert i én avdeling, tørrvarer i en annen, frossent i en tredje. Nå har vi samlet alt kunden trenger til et måltid på samme sted, sier Thörn.

– Å handle inn til både kalde og varme måltider blir nå mer effektivt og logisk. Det tror vi kunden vil sette pris på, når bilen står feilparkert utenfor og ungen venter på å bli hentet i barnehagen! ICA-butikken kommer i samme ånd til å skilte med åtte komplette middagsforslag i uka, sier Thörn.

Den nye butikken skal likevel ikke bare være for de av oss med dårlig tid.

– Mange kolonialbutikker ser for mye ut som en lagerplass. Bevisst bruk av dekor skal sammen med mer lys og større rom virke avstressende og sørge for at kundene trives og får en god handleopplevelse, mener Thörn.

Uttrykket i butikken skal endres på fire til fem ganger i året, nok til at kunden merker at ting forandrer på seg med jevne mellomrom.

Dagligvarens IKEA

Göran Thörn har blant annet bakgrunn som sjef for IKEA Norge, og var med på å bygge opp avdelingen på Furuset i Oslo. Han sier det nye ICA-konseptet i likhet med IKEA har som mål å hjelpe folk med smarte forslag til hvordan de skal løse hverdagen.

Nyskapningen vil ha et større vareutvalg enn en vanlig Rimi-butikk, med 5500 varetyper fordelt på cirka 1000 kvadratmeter. Med sitt store vareutvalg er dette ikke en butikktype som skal konkurrere med den tyske lavpriskjeden Lidls planlagte butikker i Norge.

Et testpanel av 12 kvinner og menn blir plukket ut med særlig rett til synsing om butikken på Gjøvik. Om kort tid vil to testbutikker åpne i Oslo-området. Liker panelet og kundene handleformen, vil man innen få år se ytterligere 150–200 butikker på utvalgte steder i Norge.

Categories

Author

Philip Vågan Avatar

Share