Blog

Nyttig om olivenolje

olivenolje

Den positive effekten for helsa har fått mange til å åpne øynene for de mange fantastiske olivenoljene. 

Får du muligheten til å oppleve innhøstingen skal du be om å få smake den ferske oljen på litt brød – det smaker helt fantastisk.

Mye av oljen her i landet kommer fra Italia, men også Hellas og Spania er viktige produsenter.

Antallet oliventre er totalt 125 millioner i hele Italia. Derav er et 50-tall temmelig vanlige olivensorter, men totalt finnes ca 450! Trærne, som begynner å gi små avlinger fra ca 6-7 års alder, kan bli veldig gamle; 7-800 år, enkelte enda eldre.

De ulike klimatypene og sortene bidrar til smaksmessig varierende typer av olivenolje fra nord til sør. Men også jordsmonn, værtype og høyde over havet spiller en stor rolle for avlingsresultatet.. Andre faktorer er; modningsgrad ved høsting (grønn, rød-grønn, brunblå, svart), innhøstingsmetode (håndplukking, slå på grenene med kjepper og olivenene faller ned i utspente nett under treet, maskinell risting av trærne også i kombinasjon med utspente nett) samt den kanskje viktigste enkeltfaktoren – tiden fra innhøsting til pressing.

Den beste oljen kommer oftest fra olivener av tidlig modningsgrad, høstet for hånd, skånsomt håndtert, kaldpresset (under 30°C ) innen et døgn.

EXTRA VIRGIN OIL. Den fineste jomfruoljen. Fremstilles ved kaldpressing, dvs at oljen presses ut av frukten på samme måte som vi presser en appelsin. Den er som ren fruktjuice å betrakte, og uten noen form for tilsetninger.
VIRGIN OLIVE OIL. Fremstilles også ved kaldpressing, men i tillegg blir olivene knust under tilføring av vann. Deretter sentrifugeres massen slik at olje og olivenvann skiller lag med fruktkjøttet, og deretter med hverandre.
PURE OLIVE OIL. Her blir frukten varmet opp før den presses og på den måten blir oljeuttrekket større. Aroma og smak blir også strammere, og med et kokt preg. Pure olive oil er ofte en blanding av ulike kvaliteter.

Olivenolje har det høyeste innhold av en-umettede fettsyrer av samtlige matfett. Disse påvirker de ulike kolesterolsortene
( HDL og LDL ) i kroppen på en veldig fin måte og forebygger dermed hjerte- og karsykdommer. En annen effekt er at den kan virke forebyggende mot visse krefttyper. Dette er blitt slått fast i langtidsstudier i forskningsrapporter på oppdrag av bl.a. WHO. Olivenoljen anses for å være den viktigste bestanddelen i den sunne Middelhavskosten. Det finnes altså fullgode måter å erstatte annet fett i så stor grad som mulig med olivenolje. Olje er også den type fett som best står imot høye temperaturer i matlagingen.

Ved lagring av olivenolje, bør man tenke på at varme og lys forringer. Oppbevar oljen derfor svalt og mørkt. Hvis oljen størkner, som den gjør ved kjøling; sett den fram i romtemperatur, den har ikke tatt skade.

Oljene av høyeste kvalitet, de såkalte “single estate”, bør egentlig ikke anvendes til annet enn som smakstilsetning, for eksempel i salater med en god eddik . For steking, paideiger, baking m.m, kan like gjerne enklere olje anvendes. Det forekommer at olivenolje blir smaksatt med diverse krydder, “aromatizzati”, for eksempel oljen som har fått sin aroma fra den hvite trøffelen “Tuber Magnatum”.

Ukjent: “Man kan kritisere en toskaner for mye, inklusive hans vin, men aldri noensinne hans olivenolje!”

Share