Populært med remse-middag
8. February 2016
Oslo (NW): Nordmenn har allerede handlet inn en kvart million måltider av den nye matserien Fryst. Remsepakket kyllingfilet er en av bestselgerne.
-Ulf-Arvid Mejlænder
– Remsepakkene gjør det praktisk å tilberede ønsket antall porsjoner, sier direktør Arild Husefjeld i Nortura, som står bak den nye frossenserien.
I de første seks ukene etter lanseringen har nordmenn kjøpt 50 tonn middagsmat av merket Fryst. Det tilsvarer 250 000 måltider.
– Folk har tydeligvis lyst til å prøve nye middagstilbud. I frossendisken er de på jakt etter kombinasjonen av enkelhet og god smak. Dessuten er det mange som legger vekt på at det skal være lettvint å tilberede riktig mengde, sier Husefjeld.
Påkledde kjøttboller
En av løsningene som er benyttet for å gjøre porsjoneringen enklere, er å pakke kjøttboller inn i saus ved innfrysing, slik at man senere kan tine bare den ønskede mengden av kjøttboller og saus.
– Litt uhøytidelig kaller vi dem for påkledde kjøttboller. Foreløpig finnes de i tre smaksvarianter, sier Husefjeld.
Til sammen er det så langt lansert 29 vareslag merket Fryst. I mai kommer det tre til.
– Blant annet kommer det remsepakket svinefilet, som gjør det mulig å ha rikelig i fryseren samtidig som man bare tiner det som behøves til for eksempel grillmiddagen, sier Husefjeld.
Til høsten lanseres ytterligere ti varianter. Deretter er planen å utvikle mellom 15 og 20 nye vareslag av merket Fryst årlig.
Ungdom og menn
Nordmenn spiser ofte frossenmat til middag.
– Pizza er jo i en klasse for seg selv. Det spiser vi i gjennomsnitt 19 ganger i året. Tradisjonelle middagsprodukter i frossen eller ferdig form spiser vi ti ganger årlig, sier seniorkonsulent John Spilling i Synovate, som var ansvarlig for den store undersøkelsen Norske Spisefakta 2008.
Ifølge undersøkelsen er frossenmat og andre former for hurtigmat mest populært blant ungdom.
– Det er de som er storforbrukerne. Men vi ser også at menn oftere tyr til ferdig hurtigmat enn kvinner. Derimot er det små geografiske forskjeller, sier John Spilling.